Monday, March 22, 2010

Pemimpin

Kita sudah mengenali dan mengetahui akan ke semua kebolehan serta potensi yang telah ‘diberikan’ dan ‘diciptakan’ untuk kita menggunakannya. Kesemua potensi ini adalah satu anugerah dan ia seperti satu hadiah yang amat luar biasa yang tidak pernah dimiliki sebelum ini! Bukankah begitu? Namun yang demikian, kita harus menghargai dan terus menggunakan semua potensi ini dengan baik. Mengapa saya mengatakan begitu?

Saya ingin bertanyakan kepada anda. Kebanyakkan dari kita ada yang bersetuju bahawa pemimpin yang wujud di muka bumi ni adalah seperti dilahirkan (born to be…). Pemimpin yang agung, yang menjadi lagenda di dalam kehidupan masyarakat mahupun sosial, seolah-olah telah di tetapkan dan tidak boleh berubah. Adakah anda juga berfikiran seperti itu? Adakah anda yakin bahawa pemimpin tidak boleh ‘dicipta’ dan dilatih? Bagi pandangan saya, pemimpin boleh di latih dan dibimbing. Pemimpin bukanlah dilahirkan tetapi dihasilkan.

Pemimpin itu bukanlah semestinya anda menjadi Presiden, Perdana Menteri dan mereka yang berjawatan tinggi di dalam tingkatan sosial mahupun tahap pekerjaan anda, tetapi sekurang-kurangnya, anda menjadi pemimpin kepada diri sendiri, keluarga anda, organisasi kecil anda dan mereka yang terdekat dengan diri kita. Semuanya itu menjadi peranan dan tugas masing-masing di dalam memastikan semua ‘tugas’ tersebut berjalan dnegan baik. Saya yakin, jika timbul suatu masalah di dalam kehidupan seharian kita, pasti ia berkaitan dengan persoalan ‘pengurusan’ bukan? Setidak-tidaknya, anda akan mengalami situasi; siapa yang sepatutnya menguruskan hal ini?, Bukankah awak yang bertanggungjawab untuk semua ini? Dan lain-lain. Semua ini berkaitan dengan kepimpinan.

Apabila kita melihat dan merenung kembali akan hal-hal yang berlaku di sepanjang zaman, malah di dalam kehidupan anda sendiri. Setujukah anda jika saya katakan bahawa, pemimpin akan muncul akibat dari ‘ransangan’ sekeliling dan akhirnya timbul suatu tindakan yang perlu diisikan dengan satu kepimpinan yang terancang. Apakah maksud saya dengan ‘ransangan’? saya berikan satu contoh mudah dan saya yakin, mungkin di kalangan anda turut merasai pengalaman ini. Jika anda dan rakan anda berlima, merancang untuk masuk ke dalam hutan tebal. Setibanya anda dihutan tersebut, perkara yang pertama sekali, dengan tidak disengajakan, pasti akan ada di kalangan anda yang mencadangkan, ‘kamu jadi ketua’ atau ‘kita lantik dulu siapa yang akan jadi ketua? Bukankah itu akan memudahkan?’, ‘sebelum kita masuk ke dalam hutan ini, mari kita lantik dahulu siapa yang akan jadi ketua’. Bukankah soalan-soalan ini biasa anda dengar dan ucapkan pada ketika anda mengalami dan berhadapan dengan satu keadaan?