Monday, March 22, 2010

Manusia dan Kejayaan

Istilah kejayaan amat luas sekali! Definisi kejayaan bukanlah hanya sekeping kertas yang menyatakan anda telah berjaya mendapat semua ‘A’ atau markah yang tertinggi di dalam kelas pengajian anda tetapi kejayaan itu adalah kepuasan dan proses untuk mendapatkannya! Di dalam buku Napolean Hill, antaranya ‘The Law of Success’ ada mengatakan bahawa kejayaan itu mempunyai kesan peninggalannya yang tersendiri dan mempunyai rahsia yang amat unik sekali. Ia perlu dilalui serta diterokai dengan sifat (values) yang tinggi oleh manusia.


Tetapi malangnya, manusia amat suka mengambil jalan pintas dan mudah untuk mencapai kejayaan yang mereka inginkan dalam jangka masa yang amat pendek! Bukankah jalan pintas itu mempunyai risiko yang tersendiri? Jika anda sebagai pelajar di universiti, jalan pintas anda ialah plagiamrisme, ponteng, meniru dan sebagainya. Jika anda sebagai pekerja di sebuah majikan, jalan pintas anda ialah melakukan rutin harian tanpa ada inovasi serta motivasi, melakukan penyimpangan dan sebagainya untuk peroleh apa yang di definasikan sebagai kejayaan itu. Adakah anda sedemikian rupa? Penulis harap anda bukan begitu!


Napolean Hill menyatakan bahawa, kejayaan itu pasti akan menjadi milik anda jika anda melalui jalan yang telah ditinggalkan oleh orang yang telah berjaya. Kejayaan yang diperolehi oleh seseorang itu, pasti akan meninggalkan tapak atau kesan kaki mereka semasa ‘berjalan’ menuju kejayaan itu. Bukankah mudah untuk kita mengikutinya kelak?


Kejayaan itu adalah hasil atau produk akhir yang dikecapi oleh manusia. Tetapi, perjalanan menuju kepada kejayaan adalah rahsia. Kebanyakkan orang yang telah berjaya mempunyai rahsia hidup mereka yang tersendiri yang merupakan seni dalam kehidupan yang sebenar. Hidup kita akan ‘kosong’ jika kita tidak memahami, mencari dan menggunakan formula dalam menuju kepada kejayaan ini. Mengapa saya katakan hidup anda ‘kosong’? kerana kebanyakkan minda orang-orang sekarang adalah lebih cenderung untuk meletakkan diri mereka ke dalam sistem kehidupan digital (SKD).


Apa itu SKD?


Pernahkah anda mendengar, apakah yang dimaksudkan dengan SKD? Saya yakin anda tidak pernah mendengarnya kerana SKD adalah istilah yang saya sendiri berikan! SKD ialah satu cara hidup digital yang sudah mempunyai corak kehidupan yang hanyalah bersifat 1 dan 0. Cara hidup orang SKD hanyalah 1 dan 0! Bukankah tu amat membosankan? Melakukan rutin harian yang hanyalah mempunyai kepentingan 1, kemudian balik berehat setelah penat bekerja, iaitu 0. Kemudian, keesokan harinya lagi, kembali kepada 1, mulai bekerja keras, kemudian, jam lima kembali ke rumah, kembali 0! Cuba anda bayangkan jika kehidupan anda 1 dan 0 sahaja selama berpuluh-puluh tahun! Bukankah kita pasti merasakan kekeringan di dalam kehidupan kita yang hanya bermain 1 dan 0 sahaja?


Apakah akibat atau kesan daripada SKD? Akhirnya manusia mula mencari formula yang mampu memberikan sedikit ruang untuk memuaskan atau menggembirakan diri mereka di antara 1 dan 0. Apakah yang akan mereka cari? Para pembaca sekalian, cuba anda lihat di sekeliling anda! Mengapa wujudnya pusat-pusat hiburan yang begitu besar, mewah dan dapat menambat hati orang untuk datang berhibur? Mengapakah wujudnya taman-taman hiburan yang berskala mega di dalam dunia ini dengan alasan hanya untuk menghiburkan hati? Berseronok bersama keluarga dan rakan-rakan sepejabat? Mengapakah wujudnya hiburan-hiburan yang begitu banyak sehinggakan hiburan yang bersifat luar kebiasaan manusia turut menjadi tarikan kepada manusia hari ini?


Pornografi, hedonisme dan sebagainya telah wujud di dalam dunia hiburan, malah menjadi salah satu dunia perniagaan yang agak laris yang mana mampu menghiburkan diri setelah lama hidup dengan cara 1 dan 0, iaitu SKD tadi! Jika kita bertanyakan kepada orang yang menghabiskan masanya di pusat-pusat hiburan setelah pulang dari waktu bekerja; mengapa mereka ke sana? Saya yakin mereka pasti akan menjawab; untuk mengisi kekosongan!


Kehidupan kita amat berharga dan amat menarik serta unik sekali! Jika kita mengisi ruang dan peluang ini dengan sesuatu yang mengelirukan dan itu menjadi agenda utama dalam menyeru kepada kejayaan, saya yakin kita akan keliru dalam mendefinasikan kejayaan yang sebenarnya…